Motion kan hjælpe med at bekæmpe kræft

Motion kan hjælpe med at bekæmpe kræft

Der er mange gode årsager til at dyrke motion. Du kan mindske stress, komme i form, få en flad mave, blive stærkere og derudover kan du også gøre en god indsats for at undgå kræft. Ifølge en rapport fra The World Cancer Research Fund (WCRF) kan du reducere risici for kræft ved at følge ti klare anbefalinger ved blandt andet at holde en sund vægt og være fysisk aktiv.

Gå efter en sund livsstil og diæt

Hvis du endnu ikke er aktiv, kan du ligeså godt komme i gang med sport. Det kræver blot, at du finder noget fedt sportstøj fra fx populære sportsbutikker som Gorilla sports og kommer i gang med at cykle, danse, spille fodbold eller andre fysiske aktiviteter. Dette kan nemlig hjælpe med at reducere risici for kræft.

Den fornævnte WCRF-rapport specificerer at du kan reducere risici for blandt andet brystkræft og tyktarmskræft ved at have en fysisk aktiv livsstil. Her gælder det om minimum at følge Verdenssundhedsorganisationen WHO’s anbefaling på at gennemføre mindst 150 minutters moderat fysisk aktivitet hver uge. Dette indebærer gåture, cykling og husligt arbejde, som nemt bør kunne være en del af din hverdag, især når det er med til at forebygge kræft.

Rapporten anbefaler som sagt også, at du vedligeholder en sund vægt, og her gælder det om at befinde sig et sted mellem 18.5 og 24.9 i body mass index (BMI). På den måde kan du reducere risici for tolv forskellige kræfttyper som fx nyrekræft og leverkræft.

Det står ikke helt klart hvordan forebyggelse af kræft og motion hænger sammen, men det kan være forbundet med, at du påvirker hormonbalancen og stofskiftet i forbindelse med fysisk aktivitet, og det er med til at reducere risikoen for udvikling af kræftsygdomme. Ifølge Kræftens Bekæmpelse kan du reducere risici for kræft med op til 42 procent ved at dyrke motion.

Ved at dyrke motion mindsker du kræftrisici med følgende procent:

  • 42 %: kræft i spiserøret
  • 20-27%: leverkræft, lungekræft, nyrekræft, mavekræft, samt myeloid, leukæmi og kræft i urinvejene
  • 10-16%: tyktarmskræft, hoved-hals kræft, endetarmskræft, blærekræft, brystkræft og kræft i knoglemarven

Motion hjælper også i kampen mod kræft

Fysisk aktivitet hjælper ikke kun med at reducere risici for kræft. Det hjælper også med at hæmme væksten af kræft.

Et studie fra forskere på Rigshospitalet og Herlev Hospital viste for nogle år siden, at kræftsvulster voksede mindre i forsøgsmus, der løb rundt i et hamsterhjul. I forbindelse med disse forsøg blev kræftsvulsterne halvt så store hos de mus, der motionerede i testperioden sammenlignet med musene, der ikke løb i et hamsterhjul i samme periode. Håbet er, at man kan opnå de samme biologiske ændringer hos mennesker med kræft, når de dyrker motion som en del af behandlingen mod sygdommen.